Unessa, olin taas siinä kantabaarissa Minnan kanssa. Se oli jotenkin niin epätodellista, iltapäiväauringon valo tunkeutui sälekaihtimien läpi utuiseen kapakkaan. Oli meneillään kykyjenetsintäkilpailu, ja seurasimme erilaisia esityksiä. Yhtäkkiä alkoi soida nopea tempoinen musiikki, ja muutama ihminen lähti tanssimaan. Tyttö, joka olisi yhtä hyvin voinut olla poika, veti minut mukaansa tanssilattialle. Hän pyöritti ja pyöritti minua, ja ennen kuin ehdin tajuta mitä tapahtui, tanssiparini oli vaihtunut mieheen, joka muistutti minua jostakin toisesta. Pyöriminen jatkui ja tanssiparini vaihtui kolmanteen. Tanssi oli niin kevyttä mutta nopeaa, että tunsin kohoavani lattiasta. Hetken minusta tuntui, että lensin tanssilattialla. 

Sitten, yhtäkkiä taas yksi uni linnuista. Näen sen saman unen aina uudestaan ja uudestaan. Lintuja oli paljon, erilaisia. seeprapeippoja, kakaduja, undulaatteja. Niin, katseeni kiinnittyi erityisesti siihen yhteen sairaaseen undulaattiin. Se oli tarrautunut jaloillaan kiinni oksaansa, ihan minä hetkenä hyvänsä se saattaisi tippua. Ojensin käteni sille, jonka tunnistin omakseni. Se tuli kädelleni ja näytti vahvemmalta. Kuin vanhuus ja sairaudet olisivat poistuneet siitä sillä, hetkellä kun se astui kädelleni.

Miten voi olla, että näen aina sen saman unen kuolleista linnuista? Unessa ne ovat niin eläviä, että melkein unohdan, että niitä ei enää ole. Onko se uni jokin muistutus minulle siitä, että ei saa koskaan haudata unelmiaan? Vaikka ihmiset varttuvat, toiveet kaatuvat ja haaveet unohtuvat, ei saa koskaan lakata uskomasta unelmiinsa. Ei koskaan saa sanoa ei koskaan.